© 2019 designed by NOVITZKY

GŁÓWNY ORGANIZATOR

BKEV

info@varsopolis.pl

+48 501 020 578

  • FACEBOOK VARSOPOLIS
  • TWITTER VARSOPOLIS
  • INSTAGRAM VARSOPOLIS
bkev_logo_napis_black.png

Jaguar XK 140: Życie przed E-typem

Najpopularniejszym roadsterem w historii jest E-type, ale przed jego debiutem Jaguar miał już zapewnione miejsce w alei sław otwartych aut sportowych dzięki linii XK. Przez cały czas wzbudza ona pożądanie i uznanie, czego dowodem jest wygrana modelu XK140 w pierwszej edycji konkursu elegancji Varsopolis.



Jeśli chodzi o samochody sportowe, wolę te klasyczne od najnowszych. Te drugie nie kryją w sobie tajemnic. Krzyczą swoimi osiągami tak, że nawet dziecko wie, jakie są szybkie. Są też tak proste w prowadzeniu, że już po paru pierwszych zakrętach wprawny kierowca wie już właściwie wszystko. Napięcie przemija tak szybko, jak się pojawiło.


Co innego taki Jaguar XK140. Dla przypadkowego widza pierwszej edycji Varsopolis, który w czerwcu 2018 roku akurat przechadzał się w sobotnie popołudnie po Parku Łazienkowskim i zobaczył beżowo-bordowego roadstera dostającego nagrodę w konkursie elegancji, był to po prostu kolejny, ładny zabytek. Taki niewinny, sentymentalny roadster, który służy do powolnego paradowania i wspominania dawnych czasów.


Tymczasem wóz ten to pochodząca ze szlachetnego rodu surowa maszyna do ścigania. Jego w prostej linii poprzednik, Jaguar XK120, wszedł na rynek w roku 1948 jako najszybszy samochód na Ziemi. Sam wykorzystywał podzespoły przejęte bez zmian ze świętującego tryumfy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans kultowego modelu C-Type. Grzeczna jazda? Nie w tym przypadku.



Wszystkie Jaguary z serii XK są wymagające w prowadzeniu, ale i bardzo wynagradzające. Jak na dzisiejsze standardy, 140 nie jest obiektywnie szaleńczo szybki. Do 100 km/h rozpędza się w 8,4 sekundy. Jednak sposób, w jaki to robi, jest godny najbardziej wytrawnych aut sportowych. Na początku buduje przed kierowcą mur. W kabinie unosi się zapach benzyny. Nawet w mniej pogodny czerwcowy dzień pasażerowi jest zimno.

Przedpotopowa duża kierownica chodzi ciężko, podobnie jak i pedały sprzęgła i hamulca. Pedał gazu operuje za to zaskakująco lekko. Połączony jest z głodną obrotów, ochoczo wprawiającą w wibrację całe podwozie rzędową szóstką o pojemności 3 ½ litra i mocy 190 KM. To rewelacyjny i bardzo ważny dla historii Jaguara silnik, który z powodzeniem trafiał do kolejnych modeli marki aż do lat 80.


Głównie właśnie za sprawą jego, za kierownicą tego małego i szczerego roadstera można poczuć się jak na wyścigu Le Mans z połowy lat 50. Dzięki prostej, ale bardzo skutecznej konstrukcji, XK140 daje magiczną przepustkę do szybkiej jazdy bez znieczulenia. Dość powiedzieć, że do dziś wielu właścicieli bez ceregieli tuninguje swoje cenne egzemplarze i wykorzystuje je w sporcie. Niech to nienagannie dystyngowane, otwarte nadwozie, swoimi kształtami osadzone jeszcze w przedwojennej historii, nikogo nie zwiedzie. XK to hot-rod swoich czasów.



60 lat temu roadster Jaguara stał się domyślnym wyborem elit tak na wypady na tor wyścigowy, jak i na wyprawy na Lazurowe Wybrzeże. Jego formuła bardzo spodobała się także poza Wielką Brytanią. XK140 to model, który rozsławił Jaguara w USA. Po II wojnie światowej okazało się, że w wielkim świecie modne mogą być nie tylko zabawki Bentley Boysów, ale i zapaleńców z Coventry.


O ile więc produkowany od 1954 roku model nie zmienił się znacząco w stosunku do poprzednika w zakresie mechanicznym, to zyskał wiele nowych wygód. Nadwozie zyskało więcej zdobień, a kabina stała się przestronniejsza. Po raz pierwszy w historii sportowych Jaguarów, na liście opcji pojawiła się automatyczna skrzynia biegów. Wymowne, że nawet dla skrzyni ręcznej pojawiła się możliwość uzbrojenia w nadbieg, dzięki któremu jazda na większych dystansach była wygodniejsza i oszczędniejsza.


Równolegle, obok wymienionych, w cenniku pozostały także opcje dwóch końcówek układu wydechowego oraz wzmocnionego do 210 KM silnika z wyścigową głowicą. Opony Pirelli Cinturato mogły być naciągnięte w otwartej w 1951 roku fabryce przy Browns Lane na standardowe felgi stalowe lub opcjonalne, lżejsze obręcze szprychowe.



Choć XK w kolejnych latach nadal utrzymywał swoją wysoką formę w sporcie, coraz bardziej stawał się modelem stricte luksusowym. Ostatnia z odsłon z tej linii – model XK150 – porzucił już nawet karoserię spartańskiego roadstera. W ofercie pozostały tylko dojrzalsze warianty kabrioletu Drophead Coupe oraz zamkniętego GT o nazwie Hardtop Coupe. Mający nadejść w roku 1961 E-type – choć w pierwszych latach zupełnie daleki od luksusów – zapisał się w historii już jako samochód dużo bardziej life-style’owy niż sportowy.


XK140 nie urósł do rangi takiej ikony pop-kultury, ale pozostaje dziś jednym z najbardziej cenionych i wartościowych seryjnie produkowanych Jaguarów w historii. Te z blisko dziewięciu tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy, które przetrwały do naszych czasów w dobrym stanie, trzymają wartość w okolicach 500 – 600 tys. zł i każdym rokiem będą tylko drożeć. Jest to więc model dla świadomych odbiorców, którzy potrafią docenić skromną, ale bardzo ambitną myśl techniczną Jaguara, w dużej mierze wspartą jeszcze na przedwojennym dorobku marki.


Tkwi w niej wielka moc. Właściciel odczuje wielką satysfakcję z odnajdywania kolejnych talentów XK nawet po wielu latach posiadania. A nawet ten nieświadomy spacerowicz z Łazienek zachwyci się wdzięcznymi liniami nadwozia, które stanowią ucieleśnienie elegancji motoryzacji lat 50. XK140 należy się wygrana w konkursie elegancji Varsopolis w 2018 roku tak samo, jak i należało mu się zwycięstwo w 1956 roku w słynnym rajdzie Mille Miglia!